loading...
آوا بلو
آوا بازدید : 43 چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

سمعک‌های جدید کامپیوتر خیلی کوچک هستند، که داخل مجرای گوش یا پشت گوش قرار می‌گیرند. قیمت بهترین نوع سمعک تکنولوژی‌های خیلی زیادی داخل آن‌ها قرار دارد.

اما به‌طور کلی سمعک‌‌ها سه قطعه اصلی دارند:

  • میکروفون
  • تقویت‌کننده
  • رسیور (بلندگو)

میکروفون امواج صوتی دریافت شده را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. خرید پستی سمعک تقویت‌کننده که آمپلی‌فایر خیلی پیشرفته‌ای است، سیگنال‌های الکتریکی را تقویت می‌کند. رسیور، بلندگو خیلی کوچکی است که سیگنال‌های الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل کرده و به گوش انتقال می‌دهد.

همه سمعک‌ها با باتری کار می‌کنند. طول عمر باتری سمعک بستگی به تکنولوژی به‌کاررفته در آن دارد.

باتری‌های کوچکتر طول عمر کوتاه‌تر و باتری‌های بزرگتر طول عمر بیشتری دارند.

میانگین طول عمر باتری سمعک از 5 تا 15 روز است.

سمعک‌ها از نظر شکل ظاهری و تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها انواع مختلفی دارند.

انتخاب بهترین سمعک برای شما بستگی به نوع و میزان کم‌شنوایی شما و سبک زندگی شما دارد.

همان‌طور که در قسمت خرید سمعک توضیح داده شد، سمعک باید توسط شنوایی‌شناس تجویز شود.

هر کدام از این 6 سمعک چند برند دیگر دارند که دقیقا همان کیفیت و تکنولوژی را دارند و تنها جدیدترین سمعک زیمنس اسم آنها تغییر می کند. همیشه این حالت را با یک مثال برای بیماران توضیح می دهیم مثلا کارخانه تویوتا دقیقا خودروی دیگری تولید می کند به اسم لکسوس!

در سمعک ها هم این قانون وجود دارد.

سمعک های هم خانواده به شرح زیر است:

سمعک اتیکن (سمعک اتیکن دانمارک): سمعک برنافن سوئیس: سمعک سونیک آمریکا

سمعک فوناک (سمعک فوناک سوئیس):  انواع سمعک های زیمنس سمعک هانساتون آلمان، سمعک یونیترون کانادا

سمعک استارکی (سمعک استارکی آمریکا)

سمعک ویدکس (سمعک ویدکس دانمارک)

سمعک ریساند (سمعک ریساند دانمارک): سمعک اینترتون دانمارک، سمعک بلتون آمریکا

سمعک سیگنیا (زیمنس سابق) (سمعک زیمنس آلمان): سمعک ای ام، سمعک ادیوسرویس، سمعک رکستون

دستگاه شنوایی سنجی

برای اینکه شنوایی هر فردی به دست آید لازم است از دستگاه های خاصی استفاده شود. متخصص شنوایی سنجی دستگاه شنوایی سنجی، به دستگاهی گفته می شود که توانایی تولید صداهای با شدت و فرکانس های مختلف را دارد. در انسان بر اساس فیزیولوژی شنوایی، توانایی شنیدن فرکانس های ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز وجود دارد. در دستگاه شنوایی سنجی که به صورت معمولی در کلینیک های مختلف برای آزمایش شنوایی به کار برده می شود فرکانس های بین ۲۵۰ تا نهایتا ۱۲ هزار هرتز سنجیده می شود. دستگاه شنوایی سنجی انواعی مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردهای متفاوتی به کار برده می شوند.

دکتر شنوایی سنجی

دکتر شنوایی سنجی به فرد متخصصی گفته می شود که مدرک دکترای تخصصی این رشته یعنی شنوایی شناسی را اخذ کرده باشد. یکی از رشته های زیر مجموعه پزشکی که در مورد دستگاه شنوایی انسان تحقیق و بررسی می کند شنوایی شناسی یا ادیولوژی نام دارد. این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد. دکتر شنوایی سنجی فردی است که تمامی این مراحل را به پایان رسانیده است. ارزیابی تخصصی شنوایی و درک گفتار، بررسی پارگی پرده تمپان یا پرده گوش، ارزیابی و توانبخشی سرگیجه، ساخت قالب های ضدآب و ضد صوت، تجویز سمعک و … بخشی از حیطه های کاری این متخصصین می باشند.

 برای کسب اطلاع از قیمت انواع سمعک ها از جمله قیمت سمعک ریساند به مقالات دیگر سایت مراجعه فرمایید.

بیماری‌های مختلفی ممکن است باعث وزوز گوش شوند. یکی از شایع‌ترین موارد، کم شنوایی ناشی از سر و صدا است.

وزوز ممکن است موقت یا مداوم، خفیف یا شدید، تدریجی یا ناگهانی باشد. وزوز گوش معمولا درمان قطعی ندارد، بدان معنی که صدای وزوز کاملا از بین نمی‌رود. روش‌های درمانی مختلف به شما کمک می‌کنند تا این صدا را مدیریت کنید.

به عبارت دیگر، این روش‌ها می‌توانند به کاهش شدت درک شما از وزوز کمک کنند. این روش‌ها ممکن است نتوانند به‌طور کامل جلوی شنیدن صدای درک شده را بگیرند، اما می‌توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند.

وزوز گوش
مشاهده کنید!

11 روش برای درمان وزوز گوش

  1. سمعک

در بیشتر افراد وزوز گوش یکی از عوارض کم شنوایی قطره درمان وزوز گوش است. وقتی شنوایی خود را از دست می‌دهید، مغز شما در روند پردازش صدا دچار تغییراتی می‌شود. سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که از میکروفون، تقویت‌کننده و رسیور (بلندگو) برای تقویت صدا تشکیل شده است. سمعک می‌تواند تغییرات ساخت‌پذیری عصبی (نوروپلاستیسیتی) مغز در پردازش صدا را اصلاح کند.

اگر وزوز گوش دارید، ممکن است متوجه شویدکه هرچه بهتر می‌شنوید، کمتر وزوز گوش خود را حس می‌کنید یا  آخرین درمان وزوز گوش می‌شنوید. در مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله معتبر The Hearing Review منتشر شد، مشخص شد که سمعک تقریباً به 60 درصد از افراد مبتلا به وزوز گوش کمک می‌کند. همچنین حدود 22 درصد از آن‌ها بهبود قابل‌توجهی نشان دادند.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی نوعی التهاب در گوش خارجی است و بدلیل شایع  بودن در میان شناگران، عفونت گوش و سرگیجه گوش شناگران خوانده می‌شود. علت اصلی این نوع التهاب دردناک، باقی ماندن آب در گوش و در نتیجه فراهم شدن محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است. از دیگر علل آن می‌توان به خاراندن و ملتهب کردن مجرای شنوایی با گوش پاک‌کن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و اسپری، وجود زخم و یا ضایعات پوستی نیز اشاره کرد.

عفونت گوش میانی

مهم ترین علت بروز عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور استاش است. شیپور استاش کانالی است که گوش میانی را به حلق متصل می‌کند. کار اصلی این کانال متعادل کردن فشار هوا و مایعات است. عوامل بسیاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد شیپور استاش می‌شوند. از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی که می‌توانند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شده و در نتیجه عفونت گوش را به همراه داشته باشند.

چرا کم شنوایی باید درمان شود؟

طبق گفته انجمن گفتار زبان و شنوایی آمریکا، اکنون کم شنوایی سومین بیماری مزمن و شایع در بزگسالان است.

در‌صورتی‌که کم شنوایی درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات و درجات کم شنوایی بیماری‌های جسمی و روحی از قبیل مشکلات شناختی (فراموشی و آلزایمر)، اضطراب و افسردگی شود، همچنین در افراد کم شنوا ممکن است احتمال زمین خوردن و افتادن بیشتر شود.

درمان کم شنوایی ممکن است در داروهای جدید کشف شود
مشاهده کنید!

درمان کم شنوایی انتقالی

معمولا این نوع کم شنوایی ناشی از اختلالی در گوش خارجی یا گوش میانی است، کم شنوایی انتقالی معمولا موقتی است.

این نوع کم شنوایی ممکن است در اثر تجمع جرم گوش، وجود مایع در گوش میانی، آسیب به استخوانچه‌های گوش میانی یا پارگی پرده صماخ به وجود آید.

کم شنوایی انتقالی را گاهی‌اوقات با دارو یا جراحی می‌توان درمان کرد. روش‌های درمانی کم شنوایی انتقالی معمولا با توجه به علت آن مشخص می‌شود.

در‌صورتی‌که درمان پزشکی باعث بهبود شنوایی نشود، شنوایی‌شناس گزینه‌های دیگری مانند تجویز سمعک را بررسی خواهد کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 97
  • بازدید سال : 961
  • بازدید کلی : 4,171